Co zrobić gdy bankomat nie wypłacił pieniędzy

Inne

Bankowość mobilna, bezgotówkowa staje się coraz bardziej popularna. Coraz częściej Polacy sięgają po kartę bankomatową, aby zapłacić za zakupy bezgotówkowo. Jest to szybszy i dla wielu wygodniejszy proces niż płatność gotówką, a popularyzuje go fakt iż jesteśmy świadkami rozwoju techniki płatności zbliżeniowych. Obecnie klient może zapłacić należność nie tylko za pomocą karty, ale nawet telefonu komórkowego. Wszechobecny dostęp do internetu pozwala na bieżąco monitorować stan konta, dlatego nie musisz przejmować się zawartością portfela, wystarczy wgląd do konta internetowego i już wiesz ile środków masz na koncie i na co możesz sobie pozwolić.

Jednak są sytuacje gdy potrzebna jest gotówka, bądź też tacy ludzie, którzy po prostu preferują ten sposób płacenia. Powodem może być przekonanie, że gdy widzą pieniądze którymi płacą wydają mniej, bądź bardziej kontrolują swoje wydatki, a także nie ulegną pokusie kupienia czegoś nieplanowanego przed wyjściem na zakupy- jeśli nie masz pieniędzy przy sobie nie zapłacisz. Oczywiście i na ten problem konsumentów łatwo znaleziono rozwiązanie. W każdym większym sklepie, nawet takim który dopuszcza płatność bezgotówkową, w centrum handlowym bądź w strategicznych miejscach w mieście ulokowane są bankomaty, z których możesz z łatwością wypłacić gotówkę.

Transakcji polegających na wypłacie pieniędzy z bankomatu notuje się tysiące każdego dnia,a monitorowane i zabezpieczone bankomaty wywołują poczucie bezpieczeństwa całego procesu. Jednak co zrobić gdy jesteś jednym z setek klientów wypłacających pieniądze z danego bankomatu, być może nawet tego z którego zwykle wypłacasz gotówkę, a nie otrzymałeś pieniędzy? Jeżeli jesteś pewny, że masz dostępne środki na koncie, wpisałeś prawidłowy PIN oraz masz niewykorzystany limit okresowy wypłat to nie możesz dać się ponieść emocjom. Możliwe, że gotówka nie została wypłacona z powodu braku banknotów w bankomacie bądź błędu połączenia bankomatu z bankiem.

Najpierw głęboko odetchnij, jeśli korzystasz z bankomatu twojego banku sprawa nie jest taka trudna jak się wydaje. Należy znaleźć numer bankomatu umieszczony po jego boku i dokładnie go przepisać, zapisać też godzinę zdarzenia, okoliczności oraz kwotę jaką wypłacałeś. Następnie udaj się do placówki banku która jest administratorem danego bankomatu, tę informację także znajdziesz na jego boku. W placówce musisz wyjaśnić całą sprawę.

Jednak wielu klientów banków nie zawsze korzysta tylko z usług bankomatów sieci „swojego” banku, ale także z usług sieci zewnętrznych operatorów takich jak np. Planet Cash czy Euronet. Co jeśli bankomat właśnie sieci zewnętrznej nie wypłaci gotówki, a na koncie zaksięgowana jest wypłata? Wtedy sytuacja nie będzie już taka prosta i może nie zakończyć się odzyskaniem gotówki. Dlatego należy pamiętać, że każde użycie takiego bankomatu zwłaszcza przy wypłacie większych kwot jest podjęciem pewnego ryzyka. Jak się zachować w takiej sytuacji? Na boku bankomatu znajdź numer do infolinii i numer bankomatu. Oczywiście sprawa dotyczy twojego banku, ale warto zadzwonić na infolinię, aby poinformować o awarii bankomatu i opisać dokładnie sytuację, pracownik z którym będziesz rozmawiać potwierdzi, że jakaś awaria miała miejsce (może też tego nie zrobić), zaproponuje także złożenie reklamacji. Zapisz datę, godzinę zdarzenia i numer bankomatu. Wspomnianą reklamację musisz złożyć w placówce „swojego” banku, ponieważ to on ma podpisaną umowę z siecią zewnętrzną i to on będzie rozwiązywał sprawę właśnie z zarządcą feralnego bankomatu.

Następnie operator banku w postępowaniu sprawdzającym skontroluje czy w bankomacie nie znajduje się nadwyżka banknotów w stosunku do zaksięgawanych wypłat. Jeśli tak będzie wtedy przeleje pieniądze na konto banku, z którego była karta poszkodowanego, a to oznacza że w ciągu najwyżej dwóch miesięcy odzyskasz swoje pieniądze. Gorzej jeśli przy sprawdzaniu zgodności ilości banknotów zarządca bankomatu stwierdzi, że wszystko się zgadza, a ilość banknotów pokrywa się z zaksięgowanymi wpłatami. Wtedy twoje szanse na udowodnienie, iż nie dostałeś gotówki do ręki są prawie minimalne. Niestety twój bank także nie odda ci pieniędzy, które zatrzymał bankomat, zatem gotówka przepadnie.

Oczywiście możesz próbować przechodzić na drogę sądową w wyjaśnianiu sytuacji, ale musisz mieć solidne argumenty, ponieważ pamiętaj, że twoje słowo będzie stawiane przeciwko słowu banku lub operatora bankomatów, który może przedstawić dowód na to, że transakcja została zaksięgowana tak, jakbyś otrzymał gotówkę.

Co zatem zrobić? Najlepiej i najłatwiej jest zapobiegać takim sytuacjom wypłacając pieniądze (zwłaszcza większe kwoty) w bankomatach „swojego” banku. Należy także odpowiednio dbać o kartę bankomatową, gdyż jej znieszczenie, zabrudzenie lub przeterminowanie może przyspożyć podobnych kłopotów. Korzystaj z bankomatów, które nie wzbudzają twoich podejrzeń, nie są naruszone bądź nie wydają ci się w jakiś sposób podejrzane. Warto też korzystać z bankomatów w centrum miast lub centrach handlowych które mogą mieć monitoring.

Autor: Katarzyna Siejka