Co zrobić, gdy bankomat „zje” kartę?

Inne Konta bankowe

Z każdym rokiemrośnie liczba posiadaczy kart bankomatowych. Każdy posiadacz konta osobistego otrzymuje do niego kartę debetową.Karta, potocznie nazywana „plastikowym pieniądzem” jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Dzięki niej możemy płacić za zakupy, paliwo czy kino, jak również pobierać gotówkę z bankomatu bez konieczności stania w kolejce w placówce banku. Nie ma potrzeby również nosić  przy sobie większej ilości gotówki, co zmniejsza ryzyko w przypadku kradzieży, ponieważ kartę w każdej chwili można zastrzec.

Wiele osób właściwie nie korzysta z gotówki, wszelkich płatności dokonując kartą. Jest to pewna wygoda, chociażby brak milionów drobnych wypadających przy kasie w supermarkecie, kiedy w kark dyszy kolejka niezadowolonych klientów… A więc jesteś szczęśliwym posiadaczem karty płatniczej, nie zawracasz sobie głowy drobnymi i wtedy… bankomat połyka Twoją kartę.

Zatrzymanie karty w bankomacie może nastąpić z czterech głównych przyczyn:

  • upłynął termin ważności karty lub została zastrzeżona
  • awaria bankomatu
  • trzykrotniewprowadzony został błędny PIN (wówczas bankomat nie wyda karty)
  • pozostawienie karty na czas dłuższy niż 30 sekund. Tyle czasu mamy na odebranie karty po dokonaniu transakcji, w przeciwnym wypadku bankomat zatrzyma kartę

Bankomat w „naszej” sieci

Odzyskanie karty przebiegnie znacznie łatwiej jeżeli bankomat, z którego korzystaliśmy obsługiwany jest przez naszą instytucję finansową, tzn. przez bank, w którym wydana została karta. Jeżeli bankomat znajduje się w pobliżu oddziału banku warto od razu zgłosić zaistniałą sytuację pracownikowi. Niejednokrotnie pracownicy placówek bankowych dysponują kluczem do bankomatu i odzyskamy utraconą kartę bezzbędnych formalności i straconego czasu. Jeżeli nie ma możliwości osobistego zgłoszenia sprawy, np. z powodu trwającego weekendu,  należy natychmiast skontaktować się z infolinią instytucji. Nie czekamy do poniedziałku, ponieważ karta zatrzymana przez bankomat przechowywana jest kilka dni, po czym zostaje zniszczona. Odpowiedni numer kontaktowy podany jest na każdym  bankomacie. Kiedy już uzyskamy połączenie, należy spokojnie przedstawić sytuację konsultantowi oraz podać ulicę, przy której znajduje się rzeczone urządzenie. Nie ma powodu do stresu – nasz rozmówca rozwiązywał już takie problemy. Najczęściej w opisanej sytuacji kartę będzie można odebrać w ciągu kilku dni w wyznaczonym oddziale banku, w którym została wydana.

Ale… Warto zapytać o powód zatrzymania karty – jeżeli była nią awaria urządzenia trzeba ją zastrzec, aby uniknąć ryzyka wydania jej innemu użytkownikowi. Zastrzeżenie karty skutkuje koniecznością wyrobienia nowej karty płatniczej, a co za tym idzie – oczekiwaniem około dwóch tygodni. Mamy jednak gwarancję ochrony środków pieniężnych zgromadzonych na naszym koncie.

Obcy bankomat

Jeżeli kartę zatrzymał bankomat innej sieci, istnieje ryzyko, że karty nie uda się odzyskać. Z reguły połknięte karty innych instytucji są szybko niszczone. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc natychmiastowe zastrzeżenie. W tym wypadku nie kontaktujemy się z instytucją obsługującą bankomat, ale tą, która wydała naszą kartę. Na wszelki wypadek warto więc zapisać sobie odpowiedni numer w telefonie.Po zastrzeżeniu konieczne będzie wyrobienie nowej karty.

Czy połknięta karta jest bezpieczna ?

W teorii – tak. W praktyce nie mamy gwarancji, że bankomat, w wyniku awarii, nie wyda jej innej osobie. Jeżeli nie zastrzeżemy karty to odpowiedzialność za takie zdarzenie i ewentualną kradzież (w postaci opłacania zakupów naszą kartą) spoczywa na nas. Nie ma najmniejszych szans na odzyskanie utraconych pieniędzy. Dla bezpieczeństwa i świętego spokoju lepiej zastrzec kartę w banku, który ją wydał. Do czasu uzyskania nowej wystarczy zaopatrzyć się w gotówkę, którą w banku bez problemu podejmiemy po okazaniu dowodu osobistego.

Brak karty i pieniędzy

W sytuacji, gdy bankomat połknie kartę, należy koniecznie sprawdzić stan konta (w placówce banku lub poprzez bankowość elektroniczną). Istnieje bowiem ryzyko, że przy zatrzymaniu karty bankomat nie wyda nam żądanej sumy pieniędzy, ale z konta zniknie kwota, którą chcieliśmy podjąć. Taką sytuację należy zgłosić w banku. Konieczne będzie złożenie pisemnego wniosku o zwrot pieniędzy. Nie jest to jednak gwarancją odzyskania utraconych środków. Uznanie reklamacji zależy od banku, a fakt nie otrzymania żądanej kwoty jest trudny do udowodnienia.

Jak odzyskać pieniądze?

Wiele zależy od bankomatu, który nie wypłacił pieniędzy. Tak jak przy zatrzymaniu karty, najłatwiej jest ze swoim bankiem. Jednak wiele polskich banków nie posiada swoich urządzeń i korzysta z tych należących np. do Euronetu. W takiej sytuacji wykonujemy telefon na infolinię Euronetu. Pracownik potwierdzi, bądź nie, istnienie awarii i najprawdopodobniej zaproponuje złożenie reklamacji. Niestety większość klientów po kolejnym sprawdzeniu konta odkrywa przykry fakt, iż bank jednak zablokował kwotę, którą próbowano wypłacić, a która nie została wydana. Czyli brakujące pieniądze nie wróciły na konto. Następnym, krokiem jest pisemna reklamacja. Teraz to bank, w naszym imieniu, będzie wyjaśniał czy sytuacja zniknięcia pieniędzy miała miejsce. I znów – znacznie szybciej dojdzie do rozwiązania jeżeli był to bankomat sieci, w którym wydana była karta. Jeżeli był to Euronet lub Cash4You może wcale nie być rozwiązania. Dlaczego ? Nie jesteśmy w stanie udowodnić, że faktycznie nie pobrano pieniędzy, których brakuje na koncie. Choć każdy bankomat powinien być wyposażony w monitoring, nie zawsze on działa. Tak naprawdę wystarczy sprawdzić czy bankomat posiada nadwyżkę pieniędzy. Jeżeli operator banku przyzna, że tak – sprawa jest rozwiązana, a pieniądze znajdą się z powrotem na koncie w ciągu kilku tygodni. Jeżeli jednak operator nie stwierdzi nadwyżki, nasz bank po prostu zaksięguje wypłatę, której w rzeczywistości nie było. Czasem wystarczy kilka odwołań i operator zwróci pieniądze, w innych wypadkach pozostaje droga sądowa.

Paulina Joanna Fedorczyk