Kradzież lub zaginięcie karty. Co robić?

Inne Konta bankowe

Nie raz zdarzyła się sytuacja, że ktoś gubi portfel ze wszystkimi dokumentami, dowodem, prawem jazdy, kartami płatniczymi. Większość osób nie wie jak radzić sobie w takiej sytuacji. Iść do oddziału banki albo może na policję. Czy najpierw zadzwonić.

Posiadanie karty płatniczej jest obecnie najbardziej popularnym rozwiązaniem. Pozwala ona na nie noszenie gotówki przy sobie, a dokonywanie transakcji kartą w sklepie. Jest to szybsze i wygodniejsze niż płacenie gotówką. Jednak często dochodzi do kradzieży kart płatniczych czy ich utraty z własnej winy.

Kiedy zauważymy brak karty płatniczej należy sprawdzić wszystkie możliwe miejsca gdzie karta mogła się podziać. Wydaje się to rzecz aż nazbyt oczywista, jednak od razu nasza podświadomość może sugerować kradzież, natomiast należy sprawdzić, czy karta nie została upuszczona w samochodzie lub innym obszarze. Jest to sprawa bardzo istotna, z tego względu, że zastrzeżenie karty jest procesem nieodwracalnym. To znaczy ta karta jest już nieaktywna i należy zamówić nową. Ale jak taką kartę zastrzec. Najczęściej udajemy się w tej sprawie do oddziału banku. Okazać się to może błędem, jeżeli kartę zgubiliśmy w piątek, a żaden oddział banku nie jest czynny w weekend i czekamy z cierpliwością na poniedziałek. Dlatego najodpowiedniejszym sposobem jest kontakt z infolinią banku. Często nie mamy zapisanego numeru telefonu do infolinii naszego banku, dlatego został stworzony uniwersalny numer telefonu przez Związek Banków Polskich: 828 828 828. Szczególnie kluczowe jest jak najszybsze zareagowanie, z tego względu wykonanie telefonu to dobre rozwiązanie. Zastrzeżenie również możliwe jest, w zależności od banku, w bankowości elektronicznej, a dokładniej logując się na własnym koncie bankowym w Internecie. Istnieją procedury w niektórych bankach, gdzie udając się do oddziału banku i tak pracownik kontaktuje się z infolinią. Należy także zwrócić uwagę, że niektóre infolinie nie mają możliwości zastrzeżenia dowodu osobistego (jeśli dochodzi do utraty całego portfela z dokumentami) i w tym celu należy udać się do placówki.

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku nakłada na użytkowników kart płatniczych pewne obowiązki. Kartę należy podpisać we wskazanym miejscu. Podpis powinni sprawdzać za każdym razem ekspedienci i inne osoby, które przyjmują płatność naszą kartą. Bez podpisu karta jest nieważna. Kolejną kwestia dotyczy przechowywania numeru PIN do karty, a dokładniej jego ochrona. PIN do karty najlepiej jest zapamiętać lub zostawić zapisany w takim miejscu, aby nie był on przy karcie lub z pozostałymi dokumentami w portfelu. Zastrzegając kartę jesteśmy też pytani, czy numer PIN był przy karcie. Jeżeli tak, to bank może nie przyjąć reklamacji finansowych, gdyż zgodnie z ustawą nie zachowaliśmy zasad bezpieczeństwa.

Na rewersie karty, strona karty gdzie dokonujemy jej podpisania, znajduje się numer telefonu do działu obsługi klienta. Dlatego jeżeli znaleźliśmy kartę osoby trzeciej, najlepiej skontaktować się z infolinią i zablokować kartę. Zastrzec może jedynie oddział banku na wniosek klienta lub sam właściciel karty. Również procedurę zastrzeżenia karty należy wykonać w przypadku jej wciągnięcia przez bankomat. Taka sytuacja może wynikać z blokady na karcie albo awarii, usterki bankomatu.

Utrata karty wiąże się z pewnymi konsekwencjami. Jeśli złodziej zdąży wykonać transakcje, szczególnie gdy karta posiada opcję płatności zbliżeniowej, bank może zwrócić gotówkę klientowi. Jednakże klient ponosi koszty transakcji w wysokości 150 euro przy transakcjach z użyciem numeru PIN i 50 euro dla transakcji bez jego użycia. Klient nie otrzyma odszkodowania z tytułu dokonania transakcji nieuprawnionych, kiedy karta nie została odpowiednio zabezpieczona, numer PIN zginął razem z kartą, kartą posługiwały się osoby trzecie. Istnieje możliwość zwrotu całości kwot, jeżeli klient skorzystał z propozycji ubezpieczenia takiej karty. W zależności od banku kwota ubezpieczenia może wynosić od kilku do kilkunastu złotych. Natomiast potwierdzenie przez bank zaniedbania karty i numeru PIN spowoduje, że klient poniesie koszty wynikające z transakcji przez osobę nieuprawnioną. Bank może sprawdzić gdzie karta została użyta i przez kogo. Czy została ona przekazane osobie postronnej, trzeciej (żona, mąż, dziecko) albo może sprawdzić nagranie z monitoringu w danym miejscu.

Dlatego jeżeli otrzymasz nową kartę po zastrzeżeniu  pamiętaj, aby niezwłocznie ją podpisać, nie trzymać przy karcie numeru PIN lub innym dostępnym miejscu.   Nie trzymać wszystkich kart w jednym miejscu, najlepiej jakby karta znajdowała się w innym miejscu niż portfel, z pozostałymi dokumentami, dzięki temu mamy dostęp do naszych środków mimo utraty pozostałych dokumentów.

 

Marcin Bartocha